Denne varme salaten er etter oppskrift fra sør-Italia, og passer veldig godt til fisk. Spinat er rik på vitaminer og mineraler. De grønne bladene inneholder blant annet vitamin A, vitamin E, folat, kalsium, kalium og magnesium (se matvaretabellen.no).

Vil du redusere karbohydratene i måltidet, kan du sløyfe potetene og heller lage mer spinat. Spinat har svært lite karbohydrater.

Dette trenger du:

  • Kveite, helst filet, 2-300 g per person
  • Salt, pepper
  • Smør til steking
  • Spinatblader, 200 g
  • Maldonsalt
  • 3 fedd hvitløk
  • ½ sitron (kan utelates)
  • Olivenolje
  • Mandelpotet

Slik gjør du:

  • Begynn med å krydre fiskestykkene med salt og pepper
  • Kok potet
  • Rasp hvitløken og bland med ½ dl olivenolje og evt. saften av ½ sitron
  • Skyll spinat-bladene. Dekk bunnen av en kjele med vann. Legg i spinaten, ha på lokk og gi dette et raskt oppkok. Ta av varmen
  • Legg spinaten på et fat, strø en klype maldonsalt over, og til slutt olivenoljen med hvitløk og sitron blandet i
  • Smelt smør i ei panne og stek kveite-stykkene gyldne. Skru ned varmen, legg på lokk og la putre til fisken er gjennomstekt